Op een koude winterdag werd in een hangaar op vliegbasis Woensdrecht de nestel verwisseld van adjudant Massop naar adjudant Venhovens. De nestel werd hem omgehangen door de CLSK Dennis Luyt.
Adjudant onderofficier T.G.W. (Terry) Venhovens is sinds december 2022 de Luchtmachtadjudant van het Commando Luchtstrijdkrachten. Hij is de achtste Luchtmachtadjudant en bekleedt daarmee de hoogste onderofficierspositie binnen de Koninklijke Luchtmacht. Terry Venhovens is op 30 augustus 1970 geboren in Groesbeek. In 1991 startte Terry Venhovens als dienstplichtig soldaat bij de voormalige Luchtmachtbewaking (LB) op vliegbasis Volkel, om vervolgens in 1992 als eerste Beroeps Bepaalde Tijd korporaal te starten binnen de huidige Luchtvaarttroepen (LVT) als groepscommandant. In 1997 werd hij uitgezonden naar voormalig
Joegoslavië. Gedurende zijn tijd binnen de Luchtvaarttroepen heeft Terry Venhovens zich middels opleidingen gespecialiseerd in het vakgebied en werd bevorderd tot sergeant, om vervolgens in 2008 als sergeant-majoor de functie van Plaatsvervangend Pelotonscommandant te vervullen. Na het volgen van onder andere de studie JCATS, de MOOK module 1, 2 en 3 en de Staf Vorming Adviserende Onderofficieren, is Terry Venhovens in 2012 gestart als Squadron Sergeant-majoor bij het Defensie Helikopter Commando. Gedurende zijn plaatsing werd hij in 2014 uitgezonden naar Mali. In 2015 werd Terry Venhovens overgeplaatst naar de Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) op vliegbasis Woensdrecht (Air Support Command i.o.) als Squadron Adjudant. Gedurende deze periode volgde hij de Sr NCO Academy bij de U.S. Air Force en de HOOK. In 2019 startte Terry Venhovens als Stafadjudant op het hoofdkwartier van de Koninklijke Luchtmacht. Gedurende deze periode was hij tevens plaatsvervangend Luchtmachtadjudant.
Tijdens zijn plaatsing volgde hij onder andere diverse opleidingen in het kader van HVVO en de Joint Tertiaire Vorming. In 2022 is Terry Venhovens als eerste Command Chief geplaatst op het Air Combat Command (ACC). Kort daarna werd hij benaderd voor de functie Luchtmachtadjudant, welke hij in december van datzelfde jaar is
gaan vervullen.
Interview met Terry Venhovens op 22 november 2022.
In de aanloop naar de functieoverdracht op 7 december 2022 sprak ik met de aankomend Luchtmachtadjudant Terry Venhovens. Na 4 ½ jaar de functie van Luchtmachtadjudant vervuld te hebben zal Peter Massop zijn functie overdragen aan adjudant Terry Venhovens. Venhovens heeft zijn sporen al wel verdiend binnen de Luchtmacht en wel binnen veel verschillende onderdelen. Het laatste was hij de stafadjudant van het nieuw opgerichte Air Command Combat.
Normaal loopt de procedure om in aanmerking te komen voor een staffunctie via de commissie functietoewijzing (COFT). Je wordt dan voor voorbereid binnen het MD beleid om met een goed gevulde rugzak een staffunctie te kunnen vervullen en je kunt dan ook een ambitie te kennen geven om op een bepaalde functie te komen. Adjudant Venhovens had niet de ambitie om Luchtmachtadjudant te worden. Hij had net een periode van 3 jaar achter de rug als CLSK-adjudant op de toren in Breda, met veel genoegen en was ook in die tijd de plaatsvervanger van Peter Massop en stafadjudant voor de paars-geplaatsten. Een enorm leuke functie heeft hij aan. “Ik was ook daardoor bekend met de LUMARA. Ik wilde daarna graag weer terug in het operationele. Ik ben van oudsher een grondverdediger, van soldaat tot sergeant-majoor. Ik gaf ook leiding en ik heb dat als een van de pittigste jobs ervaren. Twintig jaar heb ik op Volkel gezeten. In 2011 ben ik op Gilze-Rijen terecht gekomen als Squadron sergeant-majoor bij een technische eenheid. Ik kan toen in een begeleidende rol terecht terwijl de andere functies meer leidinggevend waren. In 2015 ben ik in Woensdrecht gestart bij opleidingen, 130 squadron. Om in alle drie de pijlers, Vakman, Leider en mentor ervaring op te doen was de KMSL een logische staf. Ik ben daar ook adjudant geworden en ook binnen de school een prachtige functie gehad. In ben toen in het project MD gestapt en in 2018 toegelaten tot het MD en werd direct geplaatst in de Toren in de eerder genoemde functie. Corona gooide roet in het eten. Voor mijn werk was het gevolg thuis zitten en op je zolderkamer bellen. Ik kon ook niet meer paars-geplaatsten bezoeken. Ik wilde graag weer operationeel worden en toen werd het ACC opgericht op 30 juni 2022. Ik werd door Commodore van Deventer geselecteerd en wij hadden een hele goede klik. Ik wilde graag dit verder uitrollen. Het doet mij wel pijn om dit los te laten. Echter ik werd door de C-LSK gevraagd om mee te solliciteren voor de functie van Luchtmachtadjudant. En dan komt de plichtsbesef om de hoek kijken, niet wat ik leuk vind maar de baas wil dat ik mee solliciteer. Als de baas het vraagt dan sta ik er.
Ik ga nu iets betekenen voor de mens binnen de Luchtmacht maar ook voor de organisatie. Ik denk ik genoeg in huis heb om deze functie kunnen vervullen. Ik heb ook een groot netwerk dat ik kan gebruiken in deze nieuwe functie. Ik ben heel resultaat gericht en dat kan een bottleneck zijn omdat als ik geen direct resultaat het voor mij lastig is”.
Op de vraag wat voor soort Luchtmachtadjudant we krijgen met Terry Venhovens geeft hij aan:
“Ik kan best empathisch zijn. Ik heb veel behoefde aan informatie en zal dat ook heel nadrukkelijk verzamelen om niet aan de achterkant van een proces maar juist aan de voorkant invloed tel hebben met kennis en ervaring. Ik ga mij inzetten voor de manschappen, korporaals en onderofficieren en burgers. Ik zie dat er steeds meer behoefte aan goede onderofficieren die leiding kunnen geven. Ik zie een functiedevaluatie binnen de Luchtmacht. Wat vroeger de soldaat deed doet nu de korporaal.
Ik heb bij de C-LSK mijn 5 prioriteiten aangegeven waar ik mij voor wil gaan inzetten:
- Opleiden, er zijn opleidingen verkort waardoor er meer druk is bij de eenheden. Zij moeten veel meer opleiden maar hebben de mensen niet om die opleiding te verzorgen. En het werk wordt steeds specialistischer.
- Begeleiden, de vorming krijgt te weinig aandacht.
- Het team, verder ontwikkelen van de teamvorming binnen de stafadjudanten. Het wegzetten van de 7 kerntaken.
- Perspectief bieden om te blijven ontwikkelen. Maar ook zorgen dat de mensen behouden blijven.
- De functie van Korporaal zoals ik al eerder heb aangegeven. We gaan steeds meer verlangen van de Korporaals.
Ik ben wel iemand die vasthoudend kan zijn. Ik ben iets minder een mensenmens dan mijn voorganger. Verder ben ik gewend om keuzes te maken. Ik ga mij richten op de bovengenoemde punten en mij niet met alles bezighouden. Ik kan ook uitbesteden aan andere stafadjudanten.
Het groot voordeel is dat ik gevraagd ben en niet zelf de ambitie had voor deze functie
Interview op 6 juni 2023 met de Luchtmachtadjudant Terry Venhovens op de Luchtmachttoren.
Op de vraag hoe de periode van zijn in functie komen tot heden is ervaren geeft de Luchtmachtadjudant aan:
“ Ik merk dat je er toe doet en dat je geaccepteerd wordt. Je wordt geaccepteerd om de adviezen die je geeft ook hier op de toren, ook aan de directeuren. Je merkt dat we van alles aan het vinden zijn en van alles aan het produceren zijn. We hebben zoveel onderwerpen op de agenda dat we het in een hele dag nog niet rond krijgen. We kunnen zoveel bespreken en er is zoveel aan de hand dat in dit proces de kans bestaat dat je loskomt van de werkvloer. Het is niet omdat men dit wil maar door de dagelijkse hectiek verliest men soms de werkelijkheid uit het oog. Dan is het goed om toch even aandacht te vragen voor de werkvloer. Ik probeer dan afstand te nemen om. Als je er in zit merk je dat men teveel de focus heeft op waar men mee bezig is en de mens achter het geheel uit het oog verliest. Ik leer nu heel erg om soms afstand te nemen en dan mij af te vragen wat gebeurd er nu”.
Welke organisatie trof de Luchtmachtadjudant aan op de eerste dag na de functieoverdracht?
“ Ik stapte in een organisatie die in een veranderende werkelijkheid moet overleven. Een groot issue, wat nu pijnlijk duidelijk wordt is het tekort aan personeel. Eenheden worden vaak ingezet waardoor er een soort van overbelasting ontstaat of kan ontstaan. Als je 100% mensen nodig hebt en je hebt maar 75% dan moet die 75% de andere 25% er gewoon bij doen. Als je een organisatie wilt veranderen dan kost dat tijd, zo ook hier. Defensie moet veranderen ook door wat er dichtbij gebeurd. Dit kost nu eenmaal tijd en die hebben we eigenlijk niet. Er is wat aan de hand in het Oosten, je kunt je ambitie niet bijstellen. Je hebt aan de ene kant een brok geld, mensen verwachten iets van je. Ik snap dat ook vanuit de Bestuursstaf, CDS, de minister en de staatssecretaris. Zij willen ervoor zorgen dat we de BV Nederland kunnen beveiligen en beschermen. Maar uiteindelijk komt het bij de uitvoering waar te weinig personeel is om het allemaal uit te voeren en op te pakken’.
Er zijn verschillende thema’s waar de Luchtmachtadjudant mee aan de slag wilde gaan na zijn start op 7 december 2022, dit waren o.a. begeleiden en opleiden. Hoe is nu de stand van zaken?
“Ik probeer nu de focus aan te brengen op de punten die Ik had, opleiden en begeleiden. Op a.s. 20 juni komt in de vergadering het begeleiden aan de orde. We hebben een hele mooie PowerPoint n gemaakt die we gaan presenteren aan de commandanten en aan de en vertegenwoordigers van onderdelen, de directeuren. Wanneer dit door de Lumara wordt goedgekeurd kunnen we starten met de opbouw van de begeleiding van de onderofficier. Maar eerst goedkeuring! We hebben toentertijd eigenlijk gezegd wanneer we gaan korten op de opleiding dan gaan we meer begeleiden op de werkvloer om snel wat meer mensen binnen te krijgen en dus ook meer opleidingen te kunnen verzorgen, maar die begeleiding hebben we eigenlijk nooit echt in de praktijk gebracht. Waar je het wel goed ziet is bij de techniek die hebben dat wel maar dat is noodzakelijk want daar heb je te maken met de Militaire Luchtvaart Autoriteit. Zij controleren en geven dan aan wat ze tegenkomen. Je moet ergens aan voldoen en zo niet dan vliegen we niet, zo simpel is het. Was het allemaal zo slecht, nee maar we hebben het niet geborgd en ik probeer nu voor te zorgen dat we gaan borgen. Samengevat, ik hoop dus één van die 4 punten waar ik mij sterk voor wilde maken in juni af te sluiten. Natuurlijk is het nog niet af, er moeten mensen op die functies komen maar dat laat ik aan het proces over”.
Als het over opleiden gaat geeft de Luchtmachtadjudant aan dat hier een pijnpunt zit.
“De opleidingen zijn afgepeld, het domein GU zijn 7 modules van gemaakt. Wij halen mensen binnen met module 1 en ze kunnen dan gedurende een aantal jaren modules erbij halen. Als ze dan 7 modules hebben gehaald en ze zetten hun dossier op monsterboard zijn we ze morgen kwijt. Nu sturen we mensen naar de onderdelen die module 1 of 2 opgeleid zijn. We krijgen dus heel veel jonge mensen met relatief weinig ervaring, maar ook met weinig ervaring om überhaupt iets te leren in de praktijk omdat ze de theoretische onderbouwing niet of nauwelijks hebben gehad. Op de onderdelen missen we de instructeurs en we hebben 25% vacaturedruk dus geen tijd om op te leiden. We moeten dat opleiden echt op de rit krijgen, de onderofficier een goede basis geven. We hebben die opleidingen in 2019 een beetje te grabbel gegooid door ze op te delen. Verkorten zonder begeleiding is een foute start voor de onderofficier. Ik wil dat de mensen goed voorbereid op de onderdelen komen. In een oorlogssituatie moet men weten wat ze moeten doen. Ik wil dat die mensen daar voorbereid aankomen met de start bekwame ervaring die ze nodig hebben. We hebben het met de DAO-adjudanten erover gehad, we moeten die opleidingen in stand houden. Steeds hoor je de roep om te verkorten maar verkorten doen de Russen ook maar ook hier zie je de gevolgen van. Personeel is hier dus niet goed voorbereid en delven het onderspit, helaas. Wij hebben nu 13 weken opleiding maar het verleden leert ons dat je zo rond de 20 weken voor de opleiding Onderofficier nodig hebt om een start bekwame onderofficier af te kunnen leveren”.
Ook zet de Luchtmachtadjudant zich in voor de vierkante meter rond de militair, wat is op dit moment voor hem een item?
“Ik loop nog steeds In het oude pak dat sinds 2004 vervangen had moeten worden. Ik vind het niet erg, maar ik vind het erg voor de mensen die binnenkomen, die mensen verdienen gewoon de beste spullen Erger nog sinds vorig jaar kunnen we van mijn pak zelfs niet meer ruilen. Ik hoor van Landmacht collega’s dat er nu mensen zijn die pakken bij elkaar naaien. Je merkt ook dat een KPU met vacatures worstelt, een hele organisatie een nieuw pak uitgeven is een geweldige uitdaging”
Ook geeft de Luchtmachtadjudant aan dat de vulling van de paarse functies onder druk staat. Het plaatsen van mensen bij (DMO) COMMIT en DOSCO wordt lastig als je binnen je eigen organisatie mensen tekort hebt. Venhovens vind het onverkoopbaar om als je zelf 75% gevuld bent je wel 100% de paarse functies gaat vullen die voor de Luchtmacht open staan. Je kunt je eigen personeel niet benadelen ten opzichte van anderen. Kortom alles loopt lastiger door de vele vacatures die er zijn.
Gesprek met Terry Venhovens op 27 februari 2024.
De ontmoeting is op de Toren in Breda nadat de Luchtmachtadjudant nu ruim twee jaar op functie zit.
We starten het gesprek met terugkijken hoe het is gegaan met de speerpunten die de Luchtmachtadjudant had aan het begin van zijn functie, opleiden, begeleiden en leiderschap.
Als we spreken over de 3 pijlers van de beleidsvisie die in 2016 tot stand kwam onder de toenmalige Luchtmachtadjudant Fred Bruins, vakman, leider en mentor geeft Terry het volgende aan:
“Er was toen best wel wat commentaar want aanvankelijk stond leider voorop, maar men vond dat de vakman voorop moest staan, logisch want in tijden van planbaarheid van actie, uitzendingen en inzet is bedrijfsvoering belangrijk en zijn onze mensen als vakman inzetbaar. Toen werd vakman op de eerste plaats gezet omdat de dreiging na de val van de muur natuurlijk weg was. Nu zie je dat het allemaal anders is geworden, wat ik nodig heb zijn militairen. Is dan de vakman minder belangrijk, nee natuurlijk niet want onze vliegtuigen, helikopters en andere platformen moeten allemaal de lucht in want dat is ons product: Airpower. Vakman is dus niet minder belangrijk maar leider/militair staat voorop want die heb je nodig in een oorlog. Er moet een mindset verandering komen, een ontwikkeling naar hoofdtaak 1 vooral als militair. We benoemen dat leider op de eerste plek komt en vakman op de tweede plek. Dit komt omdat de tijden veranderd zijn. We moeten zorgen dat we klaar zijn voor hoofdtaak 1”.
Een onderwerp dat altijd weer aan de orde komt is de personele vulling, hoe staat het daarmee:
“Op 31 januari hebben we een HR dag gehad, die noemde ze een call to action. Die dag was bedoeld om aan te geven dat we iets moeten gaan doen. Er kwamen cijfers langs en dan zie je dat we 4000 mensen hebben geworven, dat lijkt aardig wat maar aan achterkant laten we er 3600 gaan en die pijn voelen we want we groeien maar met 400. Er is wel groei van burgermedewerkers maar die gaan niet op missie. We zijn kampioen in werven maar zijn erg slecht in behoud. Ik heb veel contact met de directeur Personeel CLSK en probeer dan aan te geven dat we in gesprek moeten gaan met de mensen om te vragen wat ze nodig hebben om te blijven, hoe zien ze hun toekomst voor zich. Degene die dat gesprek moeten voeren, de sergeant-majoor en de adjudanten moeten wel voorbereid zijn om dat gesprek te voeren en een tool box meekrijgen. Je moet ze dus goed opleiden voor deze taak en ze moeten ook weten wat de mogelijkheden zijn binnen de organisatie. De loopbaanbegeleiders, hele belangrijke mensen in dit verhaal, zijn vaak instroomfuncties maar daar komen jonge luitenants op, die kunnen nog niet alles van onze organisatie weten. Deze jonge mensen moeten dan aan bijvoorbeeld een ervaren collega iets gaan vertellen over loopbaanpaden, welke stoelen moet je gehad hebben om ergens te komen terwijl zij zelf de organisatie nog niet goed genoeg kennen door een gebrek aan ervaring. Verder is er ook een capaciteitsprobleem, ze moeten met zoveel mensen in gesprek dat gaat simpelweg niet”.
Een ander thema is ook een van de speerpunten namelijk het opleiden, hoe staat het met dit speerpunt?
“ In mijn beleving plegen we roofbouw op het onderofficierskorps, ik benoem dat ook weleens. Als je aan de voorkant kort opleid geef je ze minder mee en de begeleiding moet dan op de onderdelen gebeuren. We moeten de mensen een goede opleiding bieden voor ze op missie gaan. Je merkt ook dat de instructiecapaciteit te klein is. Ook zie je dat er een ander soortige instroom is op de KMSL zodat er veel begeleiding nodig is. Er is een uitval van soms 30%. We hebben wel de onderofficiersopleiding weer gekoppeld aan de AMO. Er is wel oor voor onze problemen hier in de Toren”.
Hoe ervaart Terry de samenwerking met de CLSK?
“Ik heb een goede band met de CLSK generaal Steur. Je merkt dat de verschillende OPCO commandanten van de CDS een richting horen, die kant moet het op maar de invulling van, het hoe, wordt per OPCO verschillend gedaan. Het gaat dan om richting aangeven versus opdracht geven. Persoonlijk heb ik graag een opdracht, als voorbeeld, regel de onderofficiersopleiding. Ik ga dan aan de slag met mandaat van de baas want ik heb een opdracht. Ik heb bij de Luchtvaarttroepen altijd opdrachtgericht gewerkt en dat beviel mij goed”
Tot slot spreken we nog kort over de speerpunten binnen het DAO (Defensie Adjudanten Overleg). De Luchtmachtadjudant geeft aan dat de mindset een thema van het DAO is, natuurlijk niet alleen van het DAO maar iedereen dient hier in mee te gaan en hoe bereiden we ons voor op hoofdtaak 1 en hoe werven we personeel en behouden we dat personeel.
https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2024/04/01_voorwoord